söndag, mars 18, 2007

Vecka 11 - 6 pass - 80km

Steg upp i morse och tittade ut genom fönstret. Snöblandatregn. Skitkul. Det var bara att ändra lite på tävlingskläderna och på packningen. Sedan bar det iväg. Och efter några felåkningar så var man framme vid Två sjöar runt. (5700m)

Kändes helt okej på uppvärmningen. Vaden besvärade ytterst lite och steget kändes lätt. Nu behöver inte det vara ett gott tecken. Men ändå. Dessväre var jag kall och blöt rätt snabbt också.

Bestämde mig för att ta det lugnt i starten. Inte rusa iväg utan långsamt öka. Första biten består av en lång backe så det var efter den jag hade tänkt att öka i såna fall.
Starten gick och jag låg plötsligt med i täten. Efter backen kändes det bra och jag låg med där framme. Missade dessväre första km skylten men efter 2km hade jag 7.09.55. Och det kändes bra.

Jag kom förbi en efter en och tog mig efter halva loppet upp på en 7:e plats. Vilket till slut också blev min slutplacering. Tredje km gick på 3.50.55 och fjärde på 3.57.73, Därefter mattades tempot lite. Benen stumnade till lite. Jag låg i ett vakum. Långt till 6:an och långt till 8:an. 4.16.09 gick 5:e km på. Och de avslutande 700m på 3.20.34. Vden kändes bra i stort sätt hela loppet. Men så fort jag stannade efter blev det mera märkbart. Och under nerjoggen ömmade det rejält.

Hade innan loppet hoppats på en tid precis under 25'. Och fick en sluttid på 22.34.26. Över förväntan alltså. Och en 7:e plats av 142 deltagare. Det får anses som en godkänd debut. Nu är visserligen inte tiden något att skryta med direkt, det ska kunna putstas ett flertal minuter. Men med tanke på de passen jag kört i början på året är det okej. Det märktes under loppet. Andningen var inga problem alls. Men det gick inte att få igång den där extra växeln. Jag har inte kört intervaller sedan årsskiftet och det är det som behövs för att kunna få till de där lite snabbare km-tiderna.

Men det kommer. Ingen tvekan om den saken. Terräng-DM arrangeras av Väsby och Vallentuna i år. Går av stapeln 22 april. Tar beslut lite senare om jag kommer att medverka.
Den här veckan blev det 6 pass igen och en totalmängd på 80km. Helt okej.
Nästa vecka blir en mängdvecka. 91km på 6 pass. Full fart frammåt!

Resultat från tävlingspremiären

Inga kommentarer: