lördag, mars 10, 2007

Effektiv massage

Det har gått fortsatt bra med träningen under veckan. Vaden blir bättre och bättre för varje pass. Och jag har inte behövs vila eller korta ner pass p.g.a ömheten i den. Det har blivit mycket stretching, tåhäv och massage.
Så det känns rätt bra för tillfället. Och när vädret är som det är. Då blir det ännu bättre.

I onsdags var det planerat vila. Men när middagen nästan var klar började något slags samvete slå till. Jag missade ett antal pass förra veckan. Alltså måste jag köra nu också. Även om vaden gör ont. Så jag drog på mig träningskläderna snabbt och stack i väg. 2 km (9.43.00) blev det.
5.02.25 och 4.40.75 gick de två korta på. Ordentligt med stretch efter det.

I torsdags blev det 12 km (57.51.19). Där vaden kändes riktigt bra första 8km. Sedan högg det till lite. Stretch och massage efter.
I fredags blev det vila på riktigt. Även om 2 km knappt räknas som pass så kändes det viktigt att få in en hel vilodag den här veckan.

I dag rullade jag ut ur sängen och ner i träningskläderna på en gång. Nytvättade och lätta. Tur att kläderna var lätta. För benen var riktigt tunga. 12 km (55.13.57) blev det i morgonsolen. Där jag fick sällskap och ibland lite draghjälp av Flickan från landet i norr.
Vaden kändes bättre idag så jag har goda förhoppningar om att det ska kunna gå att springa ordentligt i början på nästa vecka.

Än så länge är det fortfarande ett löpsteg jag inte brukar ha. Det är mycket hällöpning och jag vågar inte riktigt studsa fram på tårna eller trycka på i stegen. Men det kommer. Hoppas jag. I morgon rundas veckan av och det blir runt 12-15 km. Vilket skapar en vecka lite över 60km. Får anses som godkänt med tanke på att jag förlorade i stort sätt två veckors träning innan dess med förkylningar, skavsår och vadproblem.


Tävlingspremiär: 8 dagar...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej. Du frågade mig på min blogg om jag sprang mkt. Jag försöker springa 10mil i veckan men de senaste veckorna har det inte blivit så. Jag jag har åkt Vasaloppet och bytte ut alla längre träningspass mot skidor innan det. I november och december flöt det bra och hade 10 raka veckor med mer än 10mil i veckan. Men i januari fick jag problem med knät och även lite med vaden (liksom du). Nu skall jag till frankrike för en veckas ol-träning, härligt!