onsdag, januari 28, 2009

Jakten på tiden

Det kändes att jag kört 16km igår. Låren var tunga. Riktigt jävla tunga första 500m. Sen började det släppa. Körde första 3km i skogen, där underlaget var vidrigt. Enbart is hela vägen. Började fundera på om jag skulle klara av 5.00-fart. Kom ut ur skogen och låg 1'57'' över 5' fart.

Så jag började jaga. Vid 4km var jag bara 1'20'' efter. Och vid 5km bara 51''. Nu började det kännas bättre. Så jag försökte hitta lite fästa någonstans på vägen och trycka på lite mer.

Vid passering 6km var jag endast 30'' över 5' fart. Nu kändes det rimligt att komma under den utsatta farten. Men km efter var tung. Den var lång och gick i stort sätt bara uppför. Så jag tappade. Och jag tappade ordentligt. Plötsligt låg jag 2'02'' över.

Men känner man till rundan så vet man också att det är rimligt att kapa tid på de sista km så det var bara att köra på. Vid 8km var jag i alla fall under 2' (1'55'') och vid 9km 1'36''.

Nu började jag undra om det verkligen skulle gå. Men sista km är lite kortare än övriga, då jag bara i huvudet satt upp km stolparna. Så när jag stack ut på sita km var jag 1'24'' över. Och då hittade jag en liten bit på sidan av vägen där jag fick lite bättre fäste. Och så kom jag upp till sista backen. halkade till men parerade snabbt.

Över bilvägen och in på mina föräldrars gata. Steget såg bra ut. Så kändes det i alla fall. Men så kunde jag kostatera tiden. 54.10.60. Alltså nästan 50'' under 5.00/km.

Inga kommentarer: