söndag, februari 01, 2009

En utmaning

1. Vilken typ av löpare är du?
En rädd löpare. På senare år har jag blivit allt för rädd för att bli trött och för att inte klara av det jag tänkt. Antar att det hänger ihop med min lagom bra själkänsla.

2. Hur länge har du löpt?
Länge länge.

3. Hur mycket löper du per vecka?
Just nu har jag kommit en bit på vägen tillbaka efter hälseneoperationen. Så 60km/v. Men ska upp en bra bit till så fort senan känns säker.

4. Vilket är ditt “feelgood”-tempo?
Tempoökningar under ett distanspass. Farter ner mot 4.15-4.10.

5. Vid vilken ålder började du springa?
Oj, sen mamma släppte ut brorsan och mig i spåret bakom huset. Vid fem års ålder kanske.

6. Vilka andra sporter utövar du regebundet?
Inga. Det finns inte riktigt tid till det just nu.

7. Vad måste du ha med dig på ett pass?
Klockan runt armen. Jag är en riktig tidsfascist.

8. Varför springer du?
Ibland för att jag måste (numera enligt mig själv). Ibland för att kroppen vill. Ibland för att rensa huvudet eller tänka. Och ibland för att det helt enkelt är underbart att komma ut i skogen och fara fram längs vägarna. Och ibland för att pressa sig totalt.

9. Har du någon gång ljugit för att få springa? Hur löd lögnen?
Nja, kanske inte direkt. Men jag har väl använt träningen som ursäkt för att slippa saker och för att gå hem tidigare.

10. Hur ofta köper du skor?
Max en gång per år. Beror på hur de slits och hur de använts.

11. Hur ofta köper du annan löprelaterad utrustning?
Inte fota. Har nog det jag behöver. Det är ändå själva löpningen som är det viktigaste biten.

12. Var/hur handlar dFetu utrustningen?
Skor köper jag på sportskokliniken. Kläder på löplabbet eller stadium.

13. När föredrar du att springa?
På hösten. När det flyger löv överallt och luften känns sådär ren och fräsch. Och givetvis i skogen.

14. Hur ofta tävlar du?
Snart är det två år sen sista tävlingen. Men det är inte omöjligt att det blir en "comeback" om allt vill sig väl.

15. Vilka distanser?
Tidigare var det mest 800/1500 och hinder. Samt terräng och gatulopp. I framtiden blir det nog bara terräng och asfaltslopp.

16. Vilken är favoritdistansen?
800m är väl härligt? Kanske den vidrigaste av dem alla, men ändå så tilldragande.

17. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet?
"Bit ihop-du är inte trött på riktigt." "Det är inte långt kvar nu". Och så klart alla mellantider och dyligt under distanspassen och låtsastävlingarna man sätter ihop i huvudet.

18. Vilken typ av vätska dricker du?
Vatten under intervallpassen.

19. Springer du helst i grupp eller ensam?
Distanspass springer jag helst ensam, så kan jag kontrollera passet själv. Men banintervaller är sällskap en stor fördel.

20. Hur återställer du dig efter ett långpass?
Kanske inte exemplariskt men...med ett glas cola.

21. Vilken snabbhetsträning föredrar du?
3x3x300m på bana. 3' vila och 6' serievila. Helt fantastiskt pass.

22. Vart blir du oftast skadad?
Ha! Den frågan var lätt! Hälsenorna. Totalt sex års problem och två operationer.

23. Vilket lopp drömmer du om att springa?
OS-finalen på 800m. Sen om det är möjligt eller inte, det är en annan sak.

24. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?
Någon känd fotspeciallist som kunde förklara hur min sena ska bli helt funktionsduglig igen.

25. Vilken idrottsstjärna skulle du vilja springa med?
Haile Gebreselassie. Så klart. Och vilka pass vi skulle köra!

26. I filmen om dig, vem spelar rollen som du?
Seriöst...varför skulle någon vilja spela in en film om mig? Ha!

27. Vilka löp-/träningsbloggare utmanar du?
Bra fråga. Har inte koll på så många löparbloggar och det är nog knappt nån som har koll på min, så det blir nog inga utmaningar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul med lite mer info om hur du ser (och har sett) på löpning!

Kör hårt! :)