lördag, januari 10, 2009

Tung fartlek

Efter intervallerna i onsdags kändes senan fortsatt bra. Ingen stelhet på torsdagsmorgonen. Och 7km återhämtningspasset på torsdagskvällen kändes bra det också. Eller, bra och bra, inte direkt pigga ben, men det spelar ingen roll just nu.

Igår blev det vila. Måste få in en hel vilodag varje vecka i alla fall, även om suget efter att träna träna träna finns där just nu. Jag har inte bråttom till något. Ingen säsong. Inga tidsmål. Utan det får gå i den takt det gör.

Idag däremot var det dags för lite fartlek. Tänkte att jag skulle köra en 9km runda där jag trycker på i backarna. Det gick bra i början, men efter halva varvet ungefär så började de tunga backarna komma. Efter att jag passerat Väsjöbacken och alla skidåkarna.

Kanske blev det så att jag tryckte på för mycket i backarna så tempot blev lidande efter. Det blev inte riktigt det flytet jag hoppats på, utan mera fokus på backarna och tempot där. Men det är bara ta in det som lärdom och försöka göra annolunda nästa gång. Passet kändes i alla fall mycket tyngre än tusingarna i onsdags.

Senan kändes lite sådär idag. Den ömmade lite första 4-5km. Kanske ska jag försöka få in några pass med de andra skorna igen. Varva mellan dem. Kanske är det så illa att jag har ett knä som bli sämre av de hårdare skorna. Och en sena som blir sämre av de mjukare. Kan vara ett teckan på att investera i ett par hela nya. Hm.

Inga kommentarer: