torsdag, januari 15, 2009

Andra vändan

I veckan har det varit lite varmare ute. Men så klart när det idag skulle köras tusingar så var det igen en hel massa minusgrader. Förra veckan var det nip minus. Idag var det bara fem men kändes mycket mycket värre. Nu. Två timmar efter passet känner jag fortfarande brännande i luftrören och hostar en massa.

Men nu till intervallerna i sig. Hade ett snitt förra veckan på hyggliga 3.37.60. Men eftersom underlaget var bättre idag så kunde det kanske gå snabbare. En öppning på 3.27.37 bådade gott. Men samtidigt lite oro för att ha öppnat för snabbt.

Andra gick på 3.31.48. Och nu började det kännas ordentligt i låren. Men knät kändes bra. Och senan helt okej också. Tredje var tung. Fick slita ordentligt för att orka. Inte minst mentalt. Och så var jag tvungen att köra en fjärde också, kan inte vara sämre än förra veckan. Planen var egentligen fem, men det gick inte. Inte idag. Och inte med den öppningen. Fjärde fick jag ner tiden lite på igen, eftersom det bara var att pressa ut det sista ur benen.

En serie på :3.27.37/3.31.48/3.36.55/3.31.39 gav ett bra snitt i alla fall. 3.31.69. Och senan kändes bra. Inte perfekt, men under intervallerna och nerjoggen kändes den fint. Frågan är hur det blir i morgon. Känner mig väldigt obekväm i mina nuvarande skor. De som är lite hårdare kring hälkappan. Steget blir klumpigt och tungt. Skulle verkligen behöva investera i ett par nya.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Som hälseneskadad i somras hamnade jag på din blogg och jag följt den med jämna mellanrum sen dess och glatt mig åt dina framsteg. De senaste intervallpassen låter ju riktigt bra.

(Min egen blygsammare hälsena är lite tjock och stel ibland, men verkar annars okänslig. Jag tänker inte på den längre när jag springer, men så håller jag ju lite lägre fart än du :-) )

Glenn sa...

Tack. Är själv nöjd att det äntligen börjar gå frammåt. :)

Hoppas din sena inte börjar strula mer nu. Så länge det inte stör när man springer så får den ibland vara lite jock och stel. Är det stel på morgonen kan ett tips vara att efter löpning lägga upp foten i högläge i ca. 10' för att få ev. vätska att transporteras bort från senan.

Anonym sa...

Tack för tipset !