söndag, januari 04, 2009

Kompis det går bra nu

Igår var jag ute hos Janne i Viksjö för att kolla på JVM hockeyn. Innan dess passade vi på att sällskapa varandra ut i minusgraderna på ett pass. 9 km blev det i outforskade bostadsområdet. På programmet jag satte ihop för de kommande fyra veckorna stod det 10km, så kanske får jag försöka ta igen den förlorade km idag.

Första 7 km kändes riktigt bra. Kroppen var pigg. Benen och lungorna behövde knappt arbeta. Det här skulle bli ett bra pass. Men så efter en 30’ löpning kommenterade jag att min haka börjat domna bort. En kort stund senare blev låren iskalla och stumma. Och de sista 3-4’ var mest en pina. Trots det gick återhämtningen efter väldigt snabbt.

Både senan och knät kändes bättre än under fredagspasset. Jag har börjat köra övningar som stärker musklerna kring knät. Och ordentligt med stretching av låret och utsidan av knät. Samtidigt knaprar jag lite voltaren och har återgått till mina gamla skor. De jag kört med senaste tiden är lite hårdare. De tvingar upp mig mera på tårna och sitter hårdare kring hälbenet.

Jag vet inte om det har med skorna att göra, men jag tycker det kan vara värt att testa det. Idag blev det 10 km. Jag tog inte in den där tappade km från igår. Men det gör heller inte för mycket. Fick ändå ihop 36 km på fyra löppass. Och ett styrkepass. Skulle egentligen kört 12 km idag. Men -12 grader gjorde att större delen av kroppen valde att frysa till och bli stel och tung. Däremot kändes både senan och knär riktigt bra fram till sista 2.5km. Då började senan ömma lite.

Nästa vecka börjar lite hårdare och resultatinriktad träning. Men jag ska försöka lyssna ordentligt på kroppen. Fem löppass i veckan och ett styrkepass. Så ser planen ut. Mera detaljerat blir det senare.

Inga kommentarer: