söndag, maj 13, 2007

Rädslan tar över allt mer

Idag var det dags för tävling alltså. Rösjöloppet 5700m. Hade väl egentligen inga direkta förhoppningar på loppet men att komma under 24' kände jag att jag måste för att vara på rätt väg.

Uppvärmningen kändes okej, varken mer eller mindre. Lite väl mycket nervositet kanske för att vara ett motionslopp. Frukosten var på väg upp ett flertal gånger.
Tröja och linne på och så kom startskottet. Pang.

Jag kan inte påstå att det kändes tungt. Men efter någon km kom det en backe som var lte tyngre än de andra. I backen kom också rädslan. Jag blev rädd att jag skulle ta slut. Att jag skulle bli trött. Att jag inte skulle orka köra vidare. Så jag stannade. Stretchade baksidan lite vid sidan om vägen. Fortsatte sedan vidare i högt tempo.

Någon km senare kom nästa tunga backe. I den kom rädslan tillbaka. Så jag stannade igen. Och stretchade baksidan. Och fortsatte ett litet tag senare igen. I högre tempo.

I mål var jag inte slut. Jag hade mycket kvar att ge. Antagligen hade jag kunnat kapa en hel del tid. Men rädslan tog över för mycket. Det har aldrig hänt i tävlingssammanhang tidigare. Och jag hoppas inte det gör det igen. Men jag är väl medveten om att jag behöver psykologiskhjälp i min träning (och i vardagliga livet också för den delen).

Jag kom i mål på 22.45 enligt den officiella kolckan. Men min visade 21.25.17 eftersom jag stannade klockan när jag stannade under loppet. Så 21.25.17 är en troligare tid som visar mera på min form och kapacitet i dagsläget.
Gled väl in på en 26:e plats officiellt. Men med min tid hade det blivit runt 15-16:e plats. Inte för att det spelar någon som helst roll. 185 startade.

Jag får fortsätta jobba på att försöka övervinna rädslan. Kanske ska jag mala på hårda pass. Intervallpass, tävlingar och hårdare distanspass så jag vänjer mig vid smärtan och tröttheten. Tröttheten flyttas visserligen fram hela tiden i och med att jag blir starkare och uthålligare.

Så nöjd är jag inte riktigt. Tiden är okej. Men det fanns mer brister som jag måste få bort. Nästa tävling var tänkt att bli blodomloppet 5:e juni. Men efter idag så får jag fundera vidare.

Inga kommentarer: