måndag, maj 02, 2011

Tre alternativ med 26 dagar kvar

Nu är jag tillbaka i lägenheten. Jag lämnade visserligen norrland tidigt förra veckan, men det har inte funnit så mycket tid eller ork att skriva något här. Men just i kväll finns det tid. Tyvärr, måste jag säga. Att det finns tid beror på att jag inte drog på några träningskläder i kväll.

I slutet på förra veckan började jag känna lite lätt irritation i halsen. Jag plockade bord de hårda kvalitetspassen och valde att bara köra lugnare distanspass. Tillräckligt långa för att få ihop 120km på sju pass. Och på lördagen kändes halsen bra igen.

Dubbla pass på söndagen och laddad för att dra igång den sista hårda veckan innan nedtrappningen inför 28:e maj. Dessvärre kom irritationen tillbaka under eftermiddagen och jag började fundera.

26 dagar kvar till maran. Sex dagar kvar till Spring Cross (11.8km). Och jag funderar i olika banor. Ett alternativ är att jag kör på som tänkt, även med de hårda passen. Det kan göra att irritationen fungerar och allt blir frid och fröjd, eller så kommer en ordentlig förkylning. Vilket gör att uppladningen och formtoppningen blir helt fel och Spring Cross blir inställt.

Ett andra alternativ är att bara jogga. Det kan bli bra i halsen eller så ligger irritationen kvar en vecka till. Jag missar viktiga kvalitetspass och jag kanske åker på en förkylning med bara två veckor kvar till maran.

Och ett tredje alternativ är att vila någon dag. Se till att bli helt okej innan jag kör vidare. Den mesta träningen är ändå klar och jag hinner kansk med en bra tävling i helgen och något kvalitetspass i början på nästa vecka.

Det blev till slut alternativ tre. Känns dumt att chansa så här nära inpå. Så förhoppningsvis är et bra i halsen i morgon eller på onsdag så är det bara köra vidare som planerat.
Ni ser. Jag kan vara klok och lyssna på kroppen ibland. Ha! :)

Inga kommentarer: