fredag, maj 06, 2011

Dan före dan

Irritationen i halsen har varken blivit bättre eller sämre. Och jag har inte haft några som helst andra symptom av sjukdom. Kanske har det varit bortkastade träningsdagar i veckan, men det kommer jag aldrig få veta. Halsen är inte perfekt nu heller, men i och med tävlingen i morgon så var jag tvungen att prova idag och försöka hitta någon slags löprytm.

Jag änkte att jag skulle dra på någon km i morgondagens tänkta tävlingstempo, vilket är mellan 4.00-4.10-fart. Eftersom det är mycket skogsstigar och liknande så vet jag inte om det går att dra på för mycket. Det visar sig i morgon. Men åter till dagens pass.

Första km var jag fruktansvärt trött. Hög puls och tung kropp. Känslan var inte positiv någonstans. Men det släppte relativt snabbt. Och efter någon km drog jag upp farten till strax under 4.00/km.

På näst sista km, den sjunde, sträckte jag ut steget utan att egentligen trycka på allt för mycket. Första 820m var plana, innan det avslutades med 180m uppför. Relatibet kraftigt uppför. När Garmin gav i från sig sitt regelbundna km-pip så stod det 3.32/km. Ojdå. Hoppsan. Så snabbt kändes det verkligen inte.

Så kanske går det riktigt bra i morgon. Kanske är jag ännu sjukare i morgon bitti och ställer in. Jag är helt oviss. Men målet, förhoppningen. Det är 4.10-fart första 10km för att sedan dra på sista 1,8km och komma under 50'. För någon vecka sedan körde jag 18km i 4.09-fart, på band. Så 50' ska verkligen inte vara orimligt. Men sen är det ju det där med tävlingsnerverna...

Inga kommentarer: