torsdag, december 30, 2010

Summering 2010

Året 2010 börjar lida mot sitt slut. Jag sitter nu uppe i skogen i norrland framför en kamin där elden sprakar härligt. Det är lätt att känna sig bekväm. Men för en liten stund sedan var jag ute och malde. 14km i ca. 4.20/km. Kändes okej. I alla fall med tanke på att snön slog i ansiktet, 10 minusgrader och halkigt underlag. Men för att sumera året så är det just det jag nämnde, som är en stor förändring jämfört med tidigare år.

Jag har alltid haft lätt att hitta de där ursäkterna. Det är för kallt, det är för halkigt o.s.v. Så har det inte varit iår. Jag har nog gått och blivit mentalt starkare. Ute och köra. Så enkelt är det. Det finns inga ursäkter. Inte så länge man är relativt hel.

Under 2010 har jag dragit ihop närmare 3200km. Det är ett "pers" på över 1000km. Inte illa för en gammal man som jag. Och det märks klara förbättringar. Att ligga och köra 20km i 4.20-4.30 fart är inga problem längre. För bara ett år sedan fick jag verkligen slita då.

Tävlingar har det inte varit så mycket. Midnattsloppet som blev riktigt vidrig. Trängsel som gjorde att det inte gick att springa. Sen var det halvmaran som jag med bitterhet ficklämna över starlappen till Janne. I och med en lättare hälseneskada.

Och så var det det där med skador. Jsag har haft tur. Enormt mycket tur jämfört med ungdomsåren. Då var det problem hela tiden. I år var det lite strul i ena senfästet i slutet påsommaren. Antagligen för att det blev väldigt mycket mängd samtidigt som kvalitetspassen blev snabbare och slet mer. Får tänka på det till nästa år.

Nu när januari kommer blir det dags att komponera ihop nästa års tävlingar. Någon är redan klar. Men jag ska försöka få in några roliga terränglopp på våren också. Har hört att just tävling är bra träning.

Så vi kör på. Ett pass kvar det här året. Det ska väl gådet också. Innan det är dags att vända blad och köra nya intervallpass och distanspass. Det känns bra nu. Och det har varit ett enormt bra träningsår. Och så får jag tänka som de där amerikanska löparna...Just Do It!

Inga kommentarer: