lördag, december 18, 2010

13km tempo

Avverkade igår ett lite längre pass på löpbandet. Det har blivit mycket löpband senaste tiden, kanske lite onödigt mycket. Men det tar emot att springa runt i den där förbannade snömodden. Kylan stör inte, inte ett dugg. Men underlaget är vidrigt. För varje steg jag tar känner jag hur det sliter i ljumskar och hälsenor.

21 km i går i alla fall. Ingen direkt märkvärdig fart, utan mest bara ett pass att ta emot dig. Hade bandet på 1% lutning som jag brukar. Det passet trodde jag skulle sitta i under dagens tempopass också. Men jag hade fel. Tror jag. För när det på skissen stod 13km i 4.10-fart så blev jag direkt orolig. Inte minst när passet skulle köras kl. 09.

Men efter att ha fått igång benen hyggligt efter 4km uppvärmning så drog jag iväg. Lade farten på 4.08 för att ha någon sekund till godo och för att ta ifatt de sekunderna man tappar när bandet ska skruvas upp.

Hade hoppats att det skulle vara en bekväm resa upp till 5-6km i alla fall. Men det kändes lätt hela vägen fram till 9km. Det var först där, med 4km kvar, så det började bli lite stumt i benen. Snabbt slog jag bort tanken på att dra ner på farten, utan jag malde bara på. Och plötsligt så var jag klar. 13 km med ett snitt på 4.08/km. Helt okej. Jag hoppas de här nya tempopassen, som ska bli längre och länre, verkligen betalar sig i sommar.

2 kommentarer:

Mr T sa...

Både kylan och modden är ett pissigt problem för mig. Pallar inte alls det. Kör du några backpass på bandet?

Glenn sa...

Mr. T >> Modden är vidrig, det är den. Och riskabel rent skademässigt.

backpass har jag aldrig kört på band, brukar inte börja med backe fören i slutet mars-början april. Då brukar det gå bra att köra dem ute.