fredag, juli 23, 2010

Sub40

Den här veckan blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Men det kanske inte gör så mycket ändå. I måndags när Janne och jag skulle dra av 10x400 på banan så ville varken huvudet eller kroppen det. I stället blev det 20km och veckans långpass.

Därmed försvann ett av veckans kvalitetspass. För dagarna efter gick det inte heller att komma iväg på ett intervallpass. Det fanns ingen som helst lust. Kroppen kändes seg. Så det har bara blivit lättare distanspass. Det är en lätt vecka på endast 70kmoch två vilodagar, så det passar kanske bra att känna sig lite seg.

Idag däremot kom jag iväg till gymet. Lite tempolöpning stod på schemat. 10km i relativ hårt tempo. Efter uppvärmningen kändes benen ändå pigga, men huvudet var inte alls med. Jag drog iväg i alla fall. 40.52 hade jag som säsongsbästa, men jag hoppades innan att komma ner mot 40'.

4.21 på första km. Jag förlorar automatiskt 8-10 sek när bandet ska varva upp. 4.07 och 4.03 på de två kommande. Alltså 31'' efter utsatt tid efter första 3km. Benen fortfarande pigga. Huvudet fortfarande inte med. Det här var inte roligt.

Jag provade höja tempot lite mer. 3.59 - 3.57. Nu började det hela kännas lite bättre. Lite roligare. Jag komin i något slags flyt. Kanske började huvudet fokucera på uppgiften. Men fortfarande 27'' efter.

Sjätte på 3.56 och sjunde på 3.54. Inga problem alls. Mer än att löpbandet började lukta lite bränt. Och rädslan att det skulle tvärstanns infann sig. Som vanligt när det går lite snabbare. Tre km kvar och jag var 17'' efter 4.00-farten.

Då jag fortfarande kände mig rätt pigg så höjde jag lite till. Att komma under 40 kändes verkligen inte som en omöjlighet. 3.53 och 3.52 på sjunde och åttonde. Bara 8'' efter inför den sista km. Så det vara bara köra på. Och efter att ha dragit in densista km på 3.45 så kunde jag konstatera att jag hade en fin sluttid på 39.50.03. Och det finns mer att ta av.

Skönt att ha gjort under 40' redan innan midnattsloppet. Då kanske jag kan sluta spänna mig och springa på lite mera avslappnat. Hoppas kunna kapa mer tid, även om den milen innehåller en del backar.

Inga kommentarer: