tisdag, juli 06, 2010

2x5x400

Tisdag och återigen fanns den där klumpen i magen. Det är dags att springa snabbt igen. Och jag vet hur trött jag kommer att bli. Dessutom är Janne med och då är det dags att prestera och visa vad man går för.

Efter 5km uppvärmning, vilket börjar känns jävligt trist på banan så var det dags. Lite stegringar och linne på. 2x5x400 löd schemat. Med 1' vila och 2' serievila. Planen var att de skulle ligga runt 80''. En plan som visade sig vara på tok fel.

Jag drog första. Det kändes lätt. 75.89. Kanske gick det för fort för att det här skulle klaffa som planerat. Janne drog andra. 76.79. Lite bättre. Men kanske för snabbt. Min tur att dra och jag försökte verkligen hålla nere tempot. 76.03. Sen fortsatte serien så. Janne drog på 76.71 och sen avslutade jag serien med att dra på 74.71.

Snitt på första serien: 76.02
Skulle det verkligen gå att fortsätta så här? Det hade ännu inte börjat ta emot någonting på loppen och allting känndes bra. 2' vila och så iväg på nästa serie.

Jannes tur att börja dra. 76.23. Min tur - 73.62. Och då var vi gång. Tempohöjningen var ett faktum och nu fanns det ingen återvändå. Jag visste att jag hade satt ribban där.
Janne drog det åttonde loppet på 72.97. Ytterligare lite snabbare. Men benen kändes fortfarande riktigt pigga.

Nionde loppet var min tur att hålla tempot. I alla fall i 385m, sen gled Janne lite kaxigt förbi. 73.71 och kanske var det en liten dendens till lite stumhet på upploppet.
Sista loppet och det var bara att köra. Kontrollerat, men kanske lite högre målfart. Det hela slutade med hyggliga 68.74. Sista 150m var tunga. Det ska jag inte sticka under stolen med. Men allt som allt. Riktigt bra pass. Pigga ben och inte alls så slutkörd som jag trodde jag skulle vara. Andra serien hamnade på 73.05och totalt på 1o lopp var det 74.54. Mer än fem sekunder snabbare än planerat.

Ett bra upplägg med jämna fina tider gav pigga ben på de sista loppen också. Kanske underskattade jag formen lite. Ska bli intressant kommande veckor och snabbare pass hur det här slutar. Och inte minst på midnattsloppet i augusti.

Inga kommentarer: