fredag, juli 02, 2010

Lätta steg i 3.40/km

Det har varit en tung vecka. Värmen har legat på ordentligt. Inte för att det är illa. Men så här i början, innan kroppen har vant sig så tar det ordentligt på orken och energin.
Efter 200:ingarna i tisdags kunde jag knappt gå. Det gjorde så förbannat ont i hälsenorna så jag mest var sugen på att skära av dem. Fick ihop ett rekordlångsamt 12km pass i tisdags där de ömmade hela vägen.

Igår tog jag vilodag och stack till sollentunavallen för att kolla friidrott i stället. Kanske behövdes för att få en liten extra boost för sin egna träning. Idag kändes senorna betydligt bättre så jag åkte direkt till gymet efter jobbet för att dra av lite intervaller igen. Planen var 2x4x3' med 1' vila och 2' serievila. I 3.40-fart.

Jag höll inte planen. Det gick så pass lätt att jag var tvungen att ändra om passet till 10x3' med en minuts vila i stället. Två extra lopp alltså och ingen serievila.

Det flöt på bra. Och den känslan jag fick efter halva var att det faktiskt började kännas lättare mot slutet. Jag var liksom inne i tempot och det kändes ohyggligt bra. 3.40/km i 10km skulle alltså ge 37.20, om jag har räknat rätt. Ibland känns det som att det inte finns något som skulle stoppa mig att göra under 40' på milen i augusti. Fast. Sen var det det där med tävlingsnerverna.

2 kommentarer:

Mr T sa...

38.92, 39.97, 39.95, 39.00, 39.00, 38.56, 38.50, 39.01 vilket ger ett snitt på 39.11. Rätt mycket bättre än sist.

vecka 1, 7 st 43,3
vecka 2, 8 st 41,4
vecka 3, 7 st 40,9
vecka 4, sjuk
vecka 5, 8 st 39,1

Glenn sa...

Mr T >> Bra där! Det har verkligen gått framåt för dig. Du såg pigg och stark ut på de första loppen idag.