söndag, augusti 01, 2010

Jag är inte bättre än så

Nu har det gått ett tag sedan jag gjorde det där passet under 40' på milen. Bara några dagar efter det så blev det en tur upp till norrland. I vanliga fall brukar det innebära att det ramlar in ett par extra vilodagar. Men inte den här gången.

Jag började med att på måndagen innan vi åkte upp stiga upp kl. 06.00 för att springa till gymet och dra av ett intervallpass. 7'-6'-5'-4'-3'-2'-1' med fallande fart. 4.00/km - 3.30/km. Och det kändes riktigt bra. Framför allt med tanke på att klockan var 06.30.

Sen fortsatte det hela veckan. Upp tidigt. Inte kl 06. Men passen var gjorde innan klockan slagit 10.00. 12km på tisdagen. 13km på onsdagen. 10km på torsdag och 20km runt sjön inne i Umeå på fredagen. Och så vila igår.

Men idag var det dags på hemmaplan igen. Vilundavallen och 2x800/600/400/200 med 1' vila och 3' serievila. Jag valde bort spikskorna för att spara på vader och senor inför 200:ingarna på tisdag.

Jag kände redan på vägen dit att det här skulle bli svårt. Det blåste riktigt ordentligt. Kroppen var seg. Och jag var äckligt nervös. Precis som inför alla intervallpass.

Efter uppvärmningen var det dags. 800m och efter en öppning på 72' så mattades farten lite och hamnade på 2.36.53. 600m och jag fick redan börja slita. 1.56.05 och upploppsrakan tog ordentligt påkrafterna med den enorma motvinden.
400m på 1.16.30 och sist en 200m på 32.35.

Jag ville bryta där. Fanns ingen ork kvar och pulsen ville inte lägga sig under de tre minuterna serievila. Men jag bestämde mig för att testa. Andra serien öppnade jag första 200m på 34.5, men sen tog allt stopp. Motvinden slog som en vägg i ansiktet och jag stod stilla. Tyckte jag tog i alla jag orkade och stapplade fram. 400m på 1.22.47 och där avbröt jag. Det gick helt enkelt inte mer.

Jag är riktigt besviken och missnöjd. Trodde jag var bättre än så här. Men tydligen inte. Vet inte vad jag gör för fel. Har kört på riktigt bra och jag ska inte behöva avbryta efter en serie med de tiderna.

1 kommentar:

Mr T sa...

Ähh, du har ju kört på hårt ett tag och du hade bara en dålig dag.