måndag, augusti 16, 2010

Ett jävla skitlopp

Midnattsloppet 2010. Tanken var att det skulle gå snabbt. Jag kände mig rätt säker ändå på att göra en bit under 40'. Men efter bara tre km grusades alla förhoppningar. Big time.

Uppvärmningen kändes bra. Förvånandsvärt bra. Både i kroppen och i senan. Men sen när man var tvungen att gå in i startfållan 30' innan start så kändes det som att all uppvärmning var förgäves. Jag stod i startgrupp 5, alltså för de nissarna som ville springa milen på 56-60 minuter. Så kan det bli när man anmäler sig lite väl sent.

Efter 300m var jag nästan framme i täten av startgruppen och det kändes som att det skulle kunna gå att springa på bra utan att behöva trängas för mycket. Första km klockades på 3.32. Kanske lite väl fort. Men det skulle visas sig vara betydelselöst.

När jag närmade mig tre km, så stod det plötsligt en vägg där. En vägg av folk i gula lysande t-shirts. Med andra ord. Startgrupp 4. Och det blev omöjligt att springa ordentligt. Jag fick hoppa fram och tillbaka. Ödsla energi för att tränga mig mellan folk och att hitta vägar att ta mig fram på.

Kommande km blev bara värre och värre. Och när man svängde upp tillbacken tillSofia kyrka så var det en miljon människor som gick i backen och täckte helva vägen. Jag försökte ta mig fram genom att springa förbi ute i gräsbacken, men det gick sådär.

Så fortsatte det hela vägen fram till strax innan man svängde ut på hornsgatan och det var knappa km kvar. Då kunde jag sträcka ut steget lite, men då var det redan försent. Lagom pigg stannade jag klockan på 42.36. Kanske inte så missnöjd med tiden med tanke på att det inte gick att ta sig fram på ett bättre sätt. Men med en hälsena som gjorde förbannt ont. Och en ilska över idioterna som väljer att starta i fel startgrupper.

Nu är det i alla fall gjort. Om jag ska springa nästa år så blir det i grupp 1c eller 2. Så kanske man kan springa sitt eget lopp. Vad gäller senan. Så hoppar jag upp på cykeln i två veckor nu. Senfästet måste få vila ordentligt nu så får vi utvärdera om 14 dagar. Och bestämma då om det blir någon halvmara den 11 september eller inte.

30km på cykeln idag i alla fall. Precis över timmen. I morgon blir det lite mer tempo och senare i veckan väntar lite roliga intervaller. Eller roliga och roliga. Jag vet inte om det är så roligt att sitta påden där motionscykeln i två veckor direkt.

2 kommentarer:

Mr T sa...

Läs detta om du kan. Om ömma hälsenor.

Mr T sa...

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=123135