onsdag, augusti 24, 2011

Kontrollerade tusingar

Jag repade mig rätt fort efter den korta sträckan på Vasastafetten. Så redan i går tänkte jag gå in i den nya träningsdelen. Den som innehåller terrängintervaller. Till att börja med fyra varv i ett 2.1km spår i hyggligt bra tempo. Det var tanken alltså. Jag värmde upp och skulle börja dra iväg. Plötsligt så vällde det in småbarn och ungdomar i skogen från någon orienteringsklubb. Säkert upp emot 100st i olika grupper med sina ledare.

Jag insåg att hela spåret skulle vara täckt och att föröka flyga förbi grupperna med människor i hög fart skulle bli svårt och förstöra hela rytmen. Så det fick ställas in. Lite extra km blev en distans runda i stället.

Tog revanch idag i stället. 10x1000m med 60'' vila inne på bandet. Tänkte hålla dem lite långsammare än vanligt. Hög fart med ändå lugnt och kontrollerat. Ingen syra och utan att behöva slita. Kanske runt 3.45-3.40.

Efter 5km uppvärmning drog jag iväg på första. 3.46. Sen fortsatte det ungefär likadant. 4.46-3.45-3.45-3.44-3.43-3.43-3.41-3.41 och 3.36. Inga problem alls. Kändes som att jag kunde hålla på hur länge som helst. Nästan som att vilan bara var onödigt med tid och jag ville köra vidare i stället för att stanna upp. Självklart kunde jag inte hålla mig på sista utan höjde tempot och sträckte ut steget lite. Hamnade på 3.25.

Konstigt att det kan kännas så fruktansvärt lätt på träning i de farterna. Sen när det är tävling så låser sig allt. Då får jag slita som bara den i 4.00-fart. Men det är bara att jobba vidare. Nu har jag fått ett bra pass på 10km i 3.40-fart i alla fall. Lugn jogg på det i morgon och så ett nytt försök med terrängintervallerna på fredag.

2 kommentarer:

Mr T sa...

Du tävlar inte på löpband. Det är en annorlunda teknik. Har du lika lätt att springa i de farter på bana? Sen är det väl rätt logiskt. Du får ju vila efter 1 km varje gång så då är det inte konstigt att du kan hålla 10-15 sek snabbare km-fart.

Mr T sa...

Du tävlar inte på löpband. Det är en annorlunda teknik. Har du lika lätt att springa i de farter på bana? Sen är det väl rätt logiskt. Du får ju vila efter 1 km varje gång så då är det inte konstigt att du kan hålla 10-15 sek snabbare km-fart.