onsdag, augusti 17, 2011

Ett fint, långt och kontrollerat pass

Hade önskat att köra ett intervallpass på måndag eller tisdag den här veckan. Men efter lite tidsbrist de dagarna så fick det bli onsdag. Jag hoppas jag hinner återhämta mig lagom till tävlingen på lördag eftermiddag. Men med lugn jogg i morgon och vilodag/resdag på fredag så borde det gå bra. Sträckan ser just nu ut att bli 4.6km lång bara så det är bara att ösa på.

I måndags fick jag sällskap av Janne under ett 15km pass och i tisdags blev det 15km till, dock utan sällskap. Båda passen kändes helt okej.

Idag då. Ursprungsplanen var 5000-4000-3000-2000-1000 med 500m joggvila. Farterna var tänkta till 4.00-3.55-3.50-3.45-3.30. Men det var där det ändrades. Eftersom det snart är tävlingsdags så valde jag att dra ner lite på farten så jag inte drog på mig syra på sista tusingen samt skulle slippa slita. Och jag lyckades.

4.08-fart på första 5km och 4.05-fart på 4km. Kändes hur lugnt som helst. 3km gick i 3.59-fart och även det flöt på hur lätt som helst. 2km i 3.53-fart och den avslutande tusingen sträckte jag ut stegen lite och kom in på 3.44.

Hela passet kändes skönt och kontrollerat samtidigt som det blev en bra genomkörare på totalt 24km. Nästan överraskande bra. Förhoppningsvis kanske det börja släppa nu, då det varit segt i löpningen sen maran i slutet på maj.


Inga kommentarer: