söndag, augusti 21, 2011

Vasastafetten 2011

Tävlandet fortsätter. Nu när jag ändå är i relativt bra form så är det väl lika bra att köra på. Även om jag antagligen är i bättre form än jag verkar kunna få ut på loppen.

I fredags efter arbetet åkte jag upp till Avesta för att möta upp min bror och övriga lagkamrater från Avesta OK. Sedan fortsatte bilandet genom Falun och upp till Mora. Väl där handlades det middag och frukost och så inkvartering i en danslokal på lagom sköna madrasser. Kvällen gick ut på att planera sträcktider, troliga starttider och samåkande i bilar till de olika startplatserna.

Vid 12 tiden på lördagen var det tänkt att Janne skulle komma med chippet och lämna över det till mig så jag kunde ge mig iväg. Regnet öste ner och marken blev allt lerigare. Jag hann bara med knappa 2km uppvärmning men kände mig hyggligt redo att dra iväg på min 4.6km långa sträcka mellan Oxberg och Gopshus. Plötsligt dök Janne upp, lämnade över chippet och jag var iväg.

Lagledarna hade försökt räkna ut ungefärliga sträcktider. Min låg på 19'. Eftersom jag inte visste hur sträckan såg ut så kändes det omöjligt att säga om jag skulle gå snabbare, men rent spontant kändes 19' på 4.6km långsamt. Jag hade en förhoppning att gå under 18.30, kanske även ner mot 18' om det gick bra.

Första km gick mycket nedför. 3.27 på den och pulsen och benen var igång på riktigt. På andra började leran. Det hela liknade Tjurruset mer än skogsstigar. Fötterna trampade ner och höll på att fastna i lervällingen. 3.55 och 3.54 på andra och tredje. Det hela gick över förväntan. Men så kom fjärde. Lerigt och rejält mycket uppför. Det kändes som att jag stod stilla. Lyckades till slut palla mig upp för delar av en slalombacke på 4.19 innan jag kunde trycka på lite extra sista 600m (4.00/km) och ge över chippet till Viktor.

Min sträcka hamnade på 17.41 och det gav en 10:e plats totalt av alla 411 startande lag. Så jag är riktigt nöjd. Betydligt snabbare och bättre än jag hoppats på.
Avesta OK lag 1 hamnade till slut på en 12:e plats i herrklassen på tiden 5.55.44. Ett klubbrekord med närmare 22 minuter.

Nu blir det två veckor med träning innan nästa tävling. Kistaloppet med förhoppningar att gå under 38'. Men då ska jag må bättre än idag. Yrsel, kräkningar och allmänt illamående.

2 kommentarer:

John sa...

Kul att du ska springa Kistaloppet!

100 första under 40minuter får en snygg vindjacka. Det borde du fixa lätt!

Glenn sa...

John (Laselle?) >> Jo, jag tycker också att det borde gå lätt. Men tävling är tävling och då går det alltid mycket sämre än på träning. Men absolut, jag ska sattsa på vindjackan :)