söndag, januari 23, 2011

För mycket lutning

Steg in på gymet i lördags morse igen. Har blivit mycket band senaste tiden. Men vill man springa fort så är det det bästa alternativet just nu. Om bara våren kunde komma tidigt i år.

I vilket fall som helst. Långa intervallet var uppskiassat på programmet. 2x3000-2000-1000 med 2' joggvila och 4' seriejoggvila. Lutningen skulle vara 2% på 3000m loppen, 3% på 2000m och 4% på 1000m. Och farten skulle vara 4.00 rakt igenom.

Jag vet inte hur jag tänkte när jag satte upp det där. Jag antar att jag underskattade lutningen en aning. Men jag drog iväg efter 5km uppvärmning, totalt ovetande vad komma skulle.

Första loppet gick bra. Höll 4.00-fart som planerat. Men efter bara några hundra meter på det andra loppet började det ta emot ordentligt. 3% lutning var fan inte att leka med i det tempot. Och inte blev det bättre på 1000m intervallen heller med 4% lutning. Kändes som att jag tuggade brutal uppförsbacke.

Efter serievilan bestämde jag mig för att sänka lutningen på andra serien. Annars skulle det här aldrig gå. Så jag körde på 1% genom hela andra serien. Det kändes lättare och jag behövde inte slite mer. Men jag är övertygad om att jag aldrig skulle fixat en serie till med samma lutning som på första. Får göra ett nytt försök om någon månad kanske.

Nu blir det några lätta dagar med distans i behaglig fart. Så kanske jag kan upprepa det fina tusingpasset från i tisdags. Den här gången med åtta lopp.

2 kommentarer:

Mr T sa...

Det du skulle kunna göra är att kör 3000 2 % fart 4.00, 2000 3 % fart 4.10, 1000 4 % fart 4.20 till att börja med. Alternativt att det blir mindre ökningar, typ 2% - 2,5% - 3%

Glenn sa...

Mr T >> Jo, det får bli alternativet. Tror mest på lite mindre höjning. Att mala på i 4% kändes som att det slet lite väl mycket. Hade ordentligt ont i vaderna dagen efter.