onsdag, februari 02, 2011

Mycket jobb och rekordsatsning

Förra veckan hade jag så mycket att göra på jobbet så det fanns inte mycket tid att träna. Extra insatta akutmöten, övertidsarbete och en massa annat. Helt vansinnigt sjuk vecka. Har aldrig varit med om något liknande. Så det blev inte mer än tre pass och dryga 40km.

Nu är det en ny vecka och det är full fart igen. Även på träningen. Rekordvecka är planerad påprogrammet och det vill säga 120km på sju pass. Är fortfarande med i racet efter tre dagars träning i alla fall.

Har kört mycket ute senaste tiden och efter helgens 15km och 17km pass, måndagens 19km och tisdagens 13km så känns det lite i ljumskarna av allt halkande på isen. Därför gjorde jag idag comeback inne på gymet och det lagom roliga löpbandet. Tusingar väntade.

Öppnade lite lagom snabbt på 3.27 då jag inte skulle börja hetsa och jaga snittider från förra gången jag körde tusingar. Sen fortsatte det i jämn fart. 3.25-2.25-2.25 och 3.24. Inga direkta svårigheter ännu.

Tre lopp kvar och kände att det inte skulle bli några problem att hålla samma tempo på dem. 3.26-3.23 och 3.23 på de tre avslutande loppen. Behövde inte slita ihjäl mig men var ordentligt trött efter. Fick en riktigt fin genomkörare utan att dra på mig någon mjölksyra. Börjar känna att tider runt 3.30 inte är några större problem längre.

Samma sak med distanspassen. När jag förra året låg och körde 12-20km på 4.50-4.55/km så har jag nu samma lätta känsla i 4.30-4.40/km fart. Märks att jag gått fram ordentligt senaste året. Bara hoppas att det kan fortsätta så kommande säsong också. Då borde 40' på milen inte vara några som helst problem. Och så har vi ju den där maran...

Inga kommentarer: