fredag, februari 04, 2011

Jämna tremilen

Till och börja med vill jag bara säga att jag har ont. Riktigt jävla ont i benen just nu. Men det är okej. Jag kommer snart trumma vidare med nya pass. Redan i morgon faktiskt. Men om vi går tillbaka till idag i stället, och anledningen till det onda. Det stavas väldigt enkelt: 30km. Så är det.

Tänkte försöka hålla varje mil runt 47'. Dvs. en lite tuffare öppning än senast, för tre veckor sedan, då jag öppnade på 51'. Första 10km var inga direkta problem, förutom att det var förbannat jävla tråkigt på löpbandet, utan musik. Hamnade på 47.00.01.

Andra milen gick på 47.00.08. Ruskigt jämnt. Och benen hängde med helt okej. Även om jag blev lite stressad mot slutet då jag räknade fel med km tiderna för att hålla 47'.

Men sen, när det var sju km kvar, då kom det. Benen blev otroligt stumma. Men jag fortsatte mala. Klockade milen på 46.51.61. Ordentligt sliten. Och jag börjar fundera om det verkligen går att hålla 47' i fyra mil i sträck. Inte om jag har en sån här dag i alla fall. Tur att det är några pass kvar att slipa formen på.

7 kommentarer:

Mr T sa...

Se helhetsbilden Matte. Du har 6 pass på 6 dagar med ett snitt på över 15 km/pass precis innan. Jag tvivlar starkt på att du har en sådan vecka direkt inpå Maran. Med 9 dagars hård träning behövs väl lugna återhämtningspass nu för att minimera sjukdomar och skador.

Staffan sa...

Hej, läser din blogg ibland och med tanke på vilka tider du verkar göra och hur mycket du springer så nog fixar du maran på 3:18 (4:42 min/km) om du bara kör lite långpass. Långpass på lite drygt 30km är otroligt bra maraträning men att springa så långt på löpband...det är otroligt mycket lättare ute...

Mvh
Staffan
(3:09 på maran i Stockholm 2010).

Glenn sa...

Mr T >> Nej, det är sant. Jag kanske drar ner lite på träningen veckan innan maran :)
Den här veckan blir det lite mindre mängd, och sen ännu mindre nästa vecka, för att sen vända uppåt igen.

Staffan >> Jo, jag har märkt att det är betydligt lättare att hålla en del hastigheter ute än på löpband. Men just nu valde jag löpband eftersom mina ljumskar är lite slitna efter allt halkande.

Men vad innebär långpass? 30km pass varje vecka? Eller räknas 20-22km också som långpass? Det är svårt med marathonträning.

Mr T sa...

Jag skulle säga att allt över 20 är långpass. (för mig är allt över 12 långpass :-) ).

Se till att inte öka farten för mycket när du minskar mängden. Det är under den här veckan och nästa vecka som kroppen byggs upp. För att klara ökningen av mängd igen.

Staffan sa...

Glenn, jag har inför mina tre maror hittills (blir ingen i år men eventuellt en comback 2012 beroende på hur det går på halvmaran i år) kört ett pass på 30km eller mera en gång i månaden varvat med "kortare" långpass på 20-25km. Jag räknar allt som 20km eller 90 min löpning som långpass.

Jag skrev ett inlägg för ett tag sedan på min blogg hur jag lade upp långpassen innan maran 2010, som flerbarnsfar så hade jag inte tid med långpass varje vecka, utan jag körde istället en del långpass med fartinslag, vilket jag tyckte var bra träning:


http://wwwfyraochtrettio-staffan.blogspot.com/2011/01/mina-tankar-om-langpass-infor-maraton.html

Glenn sa...

Mr T & Staffan >> Jo, då tänker vi nog lika. 20km och uppåt är långpass. Och 30km pass ägnar jag mig också bara åt var tredje eller fjärde vecka.

Ska ta och läsa ditt inlägg lite senare Staffan, när inte jobbet kallar. Men långpass med fartinslag brukar jag också få till. Kör du då långa intervaller eller distans med 5-10km i högre tempo mitt i eller på slutet?

Mr T, det blir lite mer återhämtningsvecka än planerat. Halsen började göra lite ont, så än så länge har det inte blivit några snabba pass alls utan bara lätt lugn distans.

Mr T sa...

Det kanske inte är så konstigt att du riskerar att bli sjuk efter en sådan mastodontvecka. Du bryter ju inte bara ner musklerna med träning utan även immunförsvaret. Vila stärker dessa :-)