lördag, februari 19, 2011

38.54.94!

Det flyter på rätt bra nu. Efter två dagar med lite lugnare distans så var det idag dags för lite snabbare fart igen. Konstigt att jag helt plötsligt längtar till de passen som går snabbt. Förr har det alltid varit tvärtom. Kanske återgår det till den vanliga känslan när det blir dags att köra de snabba intervallerna ute i skogen igen.

I vilket fall som helst. 10km tempopass stod på programmet för idag. Tänkte att jag skulle ta mig under 40'. Så behöver jag inte fundera så mycket över det mer i år. Jag drog upp bandet till 4.00/fart och höll det första 2km. Inga problem alls.

Jag höjde tempot. Behövde ta igen de 12 sekunderna jag låg efter. Man tappar automatiskt ett par sekunder medan bandet varvas upp till rätt fart.

Efter 5km kändes det fortfarande fint. Var nu bara 2'' efter 4.00-fart. Men var nere på 3.55/km nu. Sen flöt det på. Km efter km tills det bara var 2km kvar. Var nere på 3.46/km nu, men behövde inte slita något. När sista km kom så var det bara att trycka på. 3.29 på sista gav en fin sluttid på 38.54.94.

Nästa vecka är det dags för långpasset igen. 30km. Wohoo. Och så tusingar. Sen ska jag försöka varva 30km pass, längre intervaller och tempopass mellan 12 och 18km. Så får vi hoppas att det kan resultera i fyra stycken milar i sträck på 47'.

Inga kommentarer: