söndag, januari 16, 2011

30km

Ännu en vecka är lagd till handlingarna. Och det var en vecka som innehöll ett helt nytt inslag i min träning. Senaste året har det funnits i stort sätt ett långpasspå runt 20km varje vecka. Men nu är det dags att höja nivån lite. 30km pass var tredje vecka för att vänja sig inför marathondebuten om lite drygt fyra månader.

Men om vi börjar från början så var det tusingar i tisdags. Glashala gator och nysnö över det innebar bandet igen. Den här gången lyckades det bättre och jag klarade av alla sju loppen utan att behöva kräkas och avbryta. Snittet blev precis över 3.26 vilket innebär att jag sänkte det med knappa sex tiondelar också. Helt okej, även om jag gärna skulle vilja se lite snabbare lopp än så.

Sen har det rullat på med lättare distanspass fram till lördag morgon. Då begav jag mig till gymet för att dra av det måttligt roliga långpasset på 30 km - på löpbandet. Jag ansåg att det skulle slita mindre på ljumskar och hälsenor än att köra det ute i halkan.

Öppnade riktigt lungt första milen på 51'. Inga konstigheter. Andra gick lite snabbare. 48'. Och så började "loppet". Sista milen. Jag kände mig pigg och fräsch så det var bara att testa och se vad man klarar av. 44' på den avslutande och hela passet på 1% lutning. Avslutade sista km på 3.48. Totalt 2.23 och var inte helt färdig. Så att slänga upp ett marathonmål på 3.30 borde inte vara helt orealistiskt.

Nästa vecka är en "lätt" vecka vilket innebär mindre distans. Skönt att få ta det lite lugnare efter två relativt tuffa veckor.

7 kommentarer:

Tomas sa...

Kul att du ska springa maran Matthias! Men med din träningsdisciplin och dina tider på intervaller är jag övertygad om att du kan sätta ett betydligt högre mål än 3.30 på maran. Helt seriöst tor jag du skulle kunna göra ner mot 3 timmar. Titta på mig... mitt mål är sub 3,07 och och jag ser dig som en betydligt starkare löpare än jag.. så höj målet Matthias :)

Glenn sa...

Tomas >> Kul och kul, det återstår att se :)
Jag är feg i grunden, och får någon slags block när det är tävlingsdags. Jag fegar riktigt ordentligt. Men i och med att jag aldrig har sprungit en mara så får det nog bli att ta mig under 3.30. Men samtidigt har jag en känsla att jag borde kunna springa betydligt snabbare.

Hur lägger man upp taktiken egentligen? Lugnt i början för att sen öka eller köra på och hoppas man fixar resten?

Mr T sa...

Håller du koll på träningskalendern? Nu har du både ökat längden och hastigheten på passen för januari jämfört med tidigare. Se till att hålla dig hel så du kan köra riktigt bra i maj.

Glenn sa...

Mr T >> Jodå, jag håller koll. Men samtidigt måste jag ju upp något snäpp om det ska bli bättre tider i sommar.
Men att distanspassen går lite snabbare nu är för att jag försöker vänja kroppen till marathontempo.

Mr T sa...

Men höjd fart och längre är väl 2 snäpp på en gång. Du vet att på ditt pass på 30 km hade du kunnat köra 5,35 sista 12 och komma in på måltiden. Håller du i den skadefria träningen klarar du det.

Glenn sa...

Mr T >> Men... de 30km var ju på löpband. Annat är det väl när Västerbron ska besegras :)
Är rätt sugen på de är 42km, fast samtidigt livrädd.

Har du några tips gällande gel, bars eller liknande efter och under träning?

Mr T sa...

Allas magar reagerar olika, prova dig fram på långpassen framöver så vet du vad kroppen vill ha sen. Gäller för övrigt sportdryck.

Oavsett västerbron eller inte så kommer du få rutin på långpassen då det är en hel del tid kvar att spela på.