måndag, januari 25, 2010

Det gick, trots magsjukan

Jag började veckan med att kräkas. Gång på gång. Och tanken att komma upp i de planerade 70km den här veckan var lika avlägsen som värmen är. Men så började jag må bättre och bättre. Stannade hemma från arbetet både måndag och tisdag, men på tisdagen var jag ändå tvungen att rasta benen lite.

Sen flöt det på. Långpasset på 17km avverkades utan större bekymmer på onsdagen. Torsdagen fick jag sällskap av Janne och det blev en 12:a. Och så bokade vi in en date på gymmet till fredagen. Planen var tusingar på bandet. Han har gått runt och pratat om vilken dålig form han var i, men det var motbevisat två timmar senare.

Vi steg upp på banden bredvid varandra. Värmde upp och försökte prata så gått det gick. Jag kände hur nervositeten ökade för varje steg jag tog. När det är tusingar. Då är det allvar. Då är det full fokucering. Och så stack vi iväg.

3.45 och 3.42 på de två första. Nu var jag inne i det. Andning och ben var igång. 3.41 och 3.38 på de kommande två. Fortfarande inga direkta symptom på att falla av bandet. Femte gick på 3.39. Nu började det ta emot. Och det blev bara värre när Janne såg pigg ut på bandet bredvid.
Till sista loppet höjde jag upp farten. Tänkte att jag kör tills det tar stopp. Men det gjorde det aldrig. Inte helt i alla fall. 3.32 på den sista. Vilket gav ett snitt på 3.39.99. En sänkning med nästan två sekunder per lopp från förra veckan. Och med en bättre känsla.

Efter nerjoggen började jag återhämta mig. Och på kvällen var kroppen pigg igen. Så pass pigg att vi bestämde oss för att ta ett morgonpass på lördagen. 06.45 stack vi iväg i 10 minus. Iväg till Väsby (grannkomunen) för att vara funktionärer på en tävling. Vi kom dit i tid. 12.5km senare. Frusna och stela. Men nöjda. Och alla andra skakade på huvudet. Ibland krävs det galanskap.

Avrundade veckan med ett lugnt 10km pass på bandet. Och vips, 70,5km den här veckan. Målet uppfyllt! Nu är det ny vecka och nya pass. Personalmöte och planeringsdag och en träff med polisen och födelsedagsmiddag. Hur ska det här gå ihop egentligen?

Inga kommentarer: