onsdag, januari 27, 2010

4x2

Senaste dagarna har jag inte alls haft lust att träna. Men ibland är det bara att strunta i den känslan och bita ihop. Hoppa upp på bandet eller dra ut i snön. Och köra.

Idag skulle jag till gymmet och köra något lite hårdare. Var planen. Men jag undrade om jag verkligen skulle fixa det idag. Tusingar var ett alternativ, men jag fick lite ångest bara jag tänkte på det. Först efter 3km uppvärmning hade jag bestämt mig. 3x2000m med 500m jogg vila i 5.00-fart.

Första 2000 gick på 3.58 och 3.55. Hur lugnt och skönt som helst. Plötsligt kändes kroppen faktiskt lite piggare. Efter joggen drog det igång igen. 3.55 och 3.54. Fortfarande inga problem alls.
Tredje gick på 3.53 och 3.51. Och även efter den var jag riktigt pigg. Benen svarade riktigt bra och jag var inte direkt andfådd. Nästan oroväckande lätt. Så snabbt tog jag beslutet att köra en till. 4x2000 bleb det alltså där sista gick på 3.55 och 3.48. På sista km kändes det att det gick fort, men jag fick inte på något sätt slita.

Efter en kort nerjogg pulsade jag hem genom snön. Nöjd, men ändå sugen på mer. På ännu bättre resultat. I morgon blir det en lugn mil i snön, innan jag på fredag ska försöka mala en lite snabbare mil, den här gången med lite uppvärmning kanske.

Inga kommentarer: