tisdag, juli 05, 2011

Igång igen.

Det har varit en tung tid. Nästan en månad sedan jag skrev något om träningen och det kan egentligen bara betyda två skaker. Antingen att det har avrit så mycket träning så ork och tid inte räckt till. Eller att det inte bedrivits speciellt mycket träning.

Dessvärre gäller det alternativ nummer två. Efter maran var det dags att ta tag ordentligt i den där hälsporren. Jag gick ut hårt med motionscykel, men det är svårt att motivera sig en längre tid med cykling. Efter drygt en vecka så föll det bort och jag skrt fullständigt i att träna.

Jag gjorde styrkeövningar för foten och jag har avlastat den. Till slut fick jag också nya ilägg i skorna. Direkt efter att jag kommit hem från Anatomic vid Råsunda så gav jag mig ut. Och det kändes fantastiskt. Känslan att få springa.

Det som gjorde det mindre fantastiskt var att jag var helt slut efter 3km jogg. Och jag insåg att den formen jag byggt upp inför maran var som bortblåst efter tre veckors löpvila. Men skam den som ger sig. Det borde ändå gå snabbt att komma tillbaka till den formen.

Så senaste veckan har jag ökat på distansen. 3km blev 5km. 5km blev till 8km och 8km blev till 10km och 11km. Och det är lite där jag är nu. Passen ligger runt 10-11km och ibland kan det till och med gå lite snabbare. Som idag. 9.53km på fina 40.11. Ett snitt på 4.13/km. Och ett "pers" på den klassiska "rälsen-svängen" med 1'37''. Skumt. Men bra.

Så jag fortsätter kämpa på. Formen kommer nog tillbaka om några dagar. Ska fortsätta med distanspass veckan ut innan jag i början på nästa vecka hoppas på lite längre intervaller. Foten är inte 100% ännu, men det går fortsatt framåt. Mycket bra. Eller som Svennis skulle sagt: "Möcke bra!"

Inga kommentarer: