söndag, mars 13, 2011

Tung vecka avslutas med pigg snabbdistans

Ytterligare en vecka har lagt till handlingarna. Det har varit en medelvecka som följt förra veckans rekord på 130km (åtta pass). Nu var det 100km på sju pass som var målet, och i och med ett 30km pass så var de övriga passen rätt lugna och korta.

Men veckan började tungt. Tusingar på bandet och jag fick slita från första steget. Efter sjunde loppet fick jag avbryta passet. Klart missnöjd att jag missade två lopp, men samtidigt inte helt förvånad efter 130km veckan. Snittet hamnade strax över 3.23.

Sen fortsatte det med tunga ben. Pass efter pass. Dag in och dag ut. Och i och med en anställningsintervju och personalmöte på onsdagen var jag tvungen att lägga in en vilodag även fast det inte var tänkt så. Tyvärr hjälpte det inte. På torsdagen var det tunga ben igen. Och när jag på fredagen ställde mig på bandet. Laddad med energigel (banan/jordgubb), sportdryck och vatten så väntade 30km. Jag var beredd på tunga ben igen.

Målet var återigen att kunna hålla två mil på 47' och en på 46'. Med sluttiden på 2.20. Efter första låg jag 44'' efter måltiden. Men jag kände mig helt okej. Så jag chansade och drog upp tempot lite på anda milen. Och när 20km passerades hade jag tagit in lite. 46.31 på den men fortfarnde 15'' efter uppsatt tid.

Konstigt nog var jag fortfarande fräch så jag drog på. "Bara" 10km kvar. Lite gel på det och mala vidare. Tog gel vid 21km och vid 26km. Och så lite sportdryck och vatten mellan det. Hade 45.27 på sista milen och kom under de utsatta 2.20 med 17''. Lagom nöjd även om jag hoppas att det ska kunna känna mig lättare i de farterna. 1% lutning genom hela passet.

Lördag bestod av två lugna pass. 10km på morgonen och 10km på eftermiddagen. Och så idag. Sista 13km som behövdes för att klara av 100km. Tog det relativt lugnt första biten. Men efter sju km blev det tungt. Så jag provade att höja tempot för att kolla om det kunde släppa, och det gjorde det verkligen. 4.06, 4.02, 4.03, 4.01, 4,06 och 4,06 på de sex sista km. Men lätta steg och oberörda lungor. Så de blev lite avslutande snabbdistans idag. Totalt 56' på 13km. Nu gäller det bara att kunna omvandla den uthålligheten jag har på 10-15km till 42km. Kanske lättare sagt än gjort.

1 kommentar:

Mr T sa...

Inte konstigt att du är seg. Du sprang 9 dagar i sträck med en högre snitthastighet än veckan tidigare. Det är KRAFTIGA ökningar. Det viktigaste för dig är inte att bli skadad för din del nu, klarar du det så kommer maran gå galant.