onsdag, mars 30, 2011

Riktigt fint långpass. I alla fall tidsmässigt.

Hade en plan idag. 30km med en snabbare mittmil. Jag hade en plan. Att den första milen skulle ligga runt 48', den andra på 44' och den tredje på 48'. Jag hade en plan att kunna glida igenom den första och större delan av den andra, innan jag skulle få börja slita lite på sista. Jag hade en plan att det hela skulle kännas relativt bekvämt men ändå kunna pressa mig strax under 2.20.

Så här i efterhand. Efter att benen slutat skaka. Magen har vänt sig ut och in. Och jag intagit totalt närmare tre liter olika vätskor. Så är det bara att konstatera att planer sällan blir mer än just planer.

Jag stack iväg. Insåg redan efter någon km att det skulle gå snabbare än 48' på första milen. Trots att jag försökte hålla nere tempot. Vid 10km stod klockan på ca. 44.45. Men jag kände mig oberörd.
Efter att ha funderat några sekunder så bestämde jag mig för att försöka trycka på lite kommande mil. Och det höll relativt bra. På någon km mitt i den andra milen dalade tempot lite, men allt som allt gick den på ca. 42.40.

Sen var det bara att försöka hålla uppe tempot på sista milen. Inga 43' utan att försöka hålla det under 50'. Nu visade det sig inte vara några problem, utan jag kunde hålla sista milen på ca. 45.15, även om jag fick slita ordentligt sista 4km.

Så planen höll inte, men jag får vara rätt nöjd ändå. 2.13.37 blev sluttiden och det får väl ändå vara okej. Dock vill jag kunna känna mig betydeligt frächare i det tempot efter 30km, men som det ser ut just nu så måste jag, och jag menar verkligen MÅSTE, hålla nere tempot lite den 28:e maj. Inte minst på andra milen om jag nu ska klara av 42km.

Inga kommentarer: