söndag, mars 27, 2011

Flytta på er!

Det är härligt med vår. Det är det. Men rent träningsmässigt finns det nackdelar. I alla fall för mig. Som med låg självkänsla inte tycker om att synas. För det första är det ljusare på kvällen när det flesta passen avverkas. Då syns man mer än när det är mörkt. Sen börjar mer och mer komma ut och gå. Inte minst på soliga helgdagar. Och visst. Det är roligt för dem. Absolut. Men många människor är bara i vägen. Det finns många exempel. Folk som går fyra i bredd utan att flytta på sig när man kommer. Folk som låter hundar springa hej vilt efter en. Folk som går bredvid varandra, vänder sig om och ser när man kommer, och fortsätter gå bredvid varandra och täcka upp hela vägen. Idioter. Det är de hela bunten. Igår när jag körde så sprang jag rakt in i en kille. Nu var det inte mening från hans sida, men han skulle precis byta sida av vägen när han såg att jag kom och varken han eller jag hann veja undan. Han bad om ursäkt, så kanske är han förlåten. Men ibland upplever jag verkligen en enorm brist på respekt mot löpare. Eller egentligen kanske mot medmänniskor i huvudtaget. Så svårt kan det inte vara att ta ett litet steg åt sidan när man kommer så man slipper spring genom diket för att komma förbi. I alla fall. 19 lagom pigga km i 4.26-fart igår. Gick fint första 8km, sen kändes det att det hade gått snabbt kvällen innan. Då maldes det 16km i 4.08/km med förvånandsvärt pigga ben. Totalt 21km. Och så avslutar jag veckan idag med dryga 13 lugna km. Och fick ihop 90km som det var tänkt den här veckan. Sjätte raka veckan utan misstag. Sweet!

4 kommentarer:

Tomas sa...

Oj vad jag känner mig i ditt inlägg. Håller verkligen med dig. Så många nonchalanta självupptagna människor som inte fattar att man inte äger den väg man går på. Har väldigt ofta kännt samma sak som du. Sedan för att ge dig högre självkänsla Mattias. Du är en fantastiskt duktigt löpare och får du kontroll på tävlingsnerverna kan du prestera i stort sett vad som helst detta år.

Tomas

Glenn sa...

Tomas > Jag tränade för många år sedan med en man som smällde till en som inte flyttade på sig i bakhuvudet. Det kanske var att ta lite men ibland blir man bra sugen.

Tack för de uppmuntrande orden, jag får börja kolla upp det här med mental träning inför Spring Cross.

Olov sa...

Håller med dig, alldeles för mycket folk som inte visar det minsta respekt för oss löpare.
Lycka till med den fortsatta träningen.

Glenn sa...

Olov >> Skönt att veta att man inte är ensam att vara bitter på mänskligheten. :)

Lycka till själv med träningen.