måndag, september 06, 2010

Pers igen?

Tänkte jag skulle sticka ut på ännu en sån där rehabrunda. För att testa hälen. Det gick sådär. Eller, egentligen gick det sjukt bra. Men ändå. Sådär.

Jag rullade ner till rösjöspåret. Rundan mäter 7km totalt. Vid ingången av spåret brukar jag ha 2.56. Nu hade jag 2.49. Tyckte inte att det gick speciellt snabbt. Men jag fortsatte i ungefär samma tempo. Det kändes bra i senan. Bättre än igår. Valde att springa i mina Saucony. De har tightare hälkappa och kanske hjälper det att stabilisera hälen lite mer i skon.

Benen var pigga. Konstigt vore det annars. Men steget kändes kantigt och orytmiskt. Även det var egentligen inte direkt otippat. När jag närmar mig slutet känns det fortfarande bra i både benen och lungorna. Samt i senan. Vid en bom men knappa 2km kvar brukar jag ha strax över 23' om det går i hyggligt tempo. Nu hade jag strax över 22'. Vad var det här?

Jag fortsatte. Eller, rligt talat så tryckte jag på lite. Att komma ut ur spåret innan klockan passerade 29' blev en liten morot. Och så var jag plötsligt där. Klockan stod på 26.45. Och jag började fundera på vad jag egentligen gjort på den här rundan som bäst. Det visade sig nu att jag tidigare gjort den på 29.46.

Ut ur spåret och in på grusvägen. Bort från grusvägen och upp för backarna som leder till lägenheten. Inte mycket kvar nu och jag sträcker ut steget. Plötsligt börjar det ömma till lite i senan. Så jag slår av på tempot lite. Men bara lite.

Stannar klockan på toppen av backen utanför huset. 29.10. 39'' snabbare än jag någonsin gjort på den där rundan. Och det med orytmiskt steg, rehab och utan att köra på för fullt. Hm. Formen är god. Om jag bara kunde köra på ordentligt utan att få ont.

Senan ömmade alltså lite sista 2-3'. Efter ingenting. Vid tryck på den - ingenting. å jag hoppas inte det är något allvarligt. Men i morgon, ska jag verkligen hålla nere tempot. Kanske 8-10km, men närmare 5.00/km. Inte 4.10/km som idag.

1 kommentar:

Mr T sa...

Vilan verkar ha gett resultat :-)