tisdag, juni 22, 2010

Snitt: 34.18 - 33.52 - 33.15 - 32.61

Intervallpass idag igen. Precis som varje tisdag så sluter Janne och jag upp nere på vilundavallen. Flickan från landet i norr på läktaren och solen som värmer skönt.

Värmer upp fem km och pratar igenom veckans sporthändelser. Och en rutinbunden kisspaus. Och strax efter det ansluter Mr. TNågra stegringslopp och en växande nerositetsklump i magen. Jag har alltid varit så. Inför tävlingar och intervaller. Klumpen växer under dagen och så är jag nära att kräkas strax innan det blir tid att dra iväg på första intervallen. Kanske är det för att det inte finns någon återvändå då. Och jag vet hur trött jag kommer bli.

Nu var det dags i alla fall. 10x200m. Vila 30''. Det var målet. Jag drog första loppet. Kändes okej. 32.96. Bra. Ville hålla de flesta under 33'' för att kunna ha chans att ta förra veckans snitt på 33.15.

Andra drog Janne. Lätt att hänga med. 32.41. Tredje drog jag. 31.91. Kanske fick det lite för snabbt för att jag skulle orka alla. Janne drog fjärde och nu var det tungt redan. 32.76 och jag fick släppa någon meter på Janne.

Femte drog jag första kurvan. Sen kändes det som att jag stod stilla. 32.84. Sjätte på 33.55 och nu var jag rädd att jag skulle bryta ihop och vika ner mig. Tur att Janne var där med stöttande klappar och ord. Snabbt av med gympaskorna och på med spikskorna. Härlig känsla.

Drog iväg på sjunde loppet. 32.19. Kanske var det spikskornas förtjänst? 33.32 på åttonde. Nu ville jag bara lägga mig ner och dö. Men inte fan kunde jag bryta nu. Det var ju bara två loppjävlar kvar. Bita ihop och köra. 32.25 och att slå förra veckans snitt var väldigt rimligt. Jag kände mig nästan lite piggare igen. I alla fall i benen.

Och så sista loppet. 31.91 och en otrolig nöjd och lättad Matthias ramlar ihop efter mållinjen. Äntligen klart och det med ett snitt på 32.61. Ytterligare ett par tiondelar bättre snitt än senast. Och det med en vad som kändes betydligt bättre efter fyra lopp med spikskor än senast. Kanske blir det att byta tidigare nästa vecka. Redan efter fyra lopp?

Nerjogg barfota i gräset. Kanske det bästa på hela passet. Solen lyste och tröjan åkte av. Nu börjar det lika något. Både sommarmässigt och formmässigt.

Inga kommentarer: