torsdag, juni 17, 2010

En bunt nötter

För det första. Jag vet inte vad som har hänt med en del av uppdateringsförmågan på den här sidan. Det ärså segt att även vår otroligt långsamma dator på jobbet framstår som en blixt. Men jag kämpar på. Kanske packar jag väskan och flyttar till någon annan sida.

Nog om det. Jag är medlem på en träningsdagbokssida. Den är egentligen bra. Lättöverskådlig och bra statestikupplägg. Jag gillar den. Fast den har en stor nackdel. Och kanske är jag hård nu. Men det vistas en hel del nötter där. Visst får man ha olika syn på träning och upplägg. Men en del verkar vara så långt i från verkligheten som det bara går. Några exempel:

Om någon nybörjare frågar i forumet om hur man ska börja löpträna. Då läser man svar som att man ska köra ett långpass på runt 20km och intervaller direkt. Och jag antar att löparglädjen är död inom en vecka. Och att skadorna ligger och väntar runt hörnet.

Andra har väldigt sned verklighetsuppfattning. De kan vila flera veckor för att sedan komma på att de måste börja träna. Då sticker de ut på 25km pass.
Eller så tror de att de inom två månader ska kapa miltiden från 45min till under 40. När de kör distanspass närmare 7min/km. Och anser att det inte behövs intervaller för att bli så snabb.

Någon har kapat 30min på maran och tror att han två månader senare ska kapa en halvtimme till och göra under 3 timmar.
En annan joggar lite ibland och drar sedan iväg och springer 16 mil och blir förvånad när foten är öm och svullen efter.

Överlag så är det en klart större bedrivt att springa 20 mil i sträck på en vecka än att köra milen på 35min. Att springa längst är det om smäller högst. Tydligen.

Jag har fått nog av den där sidan nu. Fyller i min träningsdagbok och övervakar statestiken. That's it. Kanske söker jag mig till en annan sida där jag kan få mer utbyte. Där folk har lite mer min syn på träning och löpning. Vi får se vad jag kan hitta. För den här sidan har jag ingen som helst nytta av.

Min egen träning då. Jo, jag sitter här med en öm vad. Men jag är inte allt för orolig. Det är från 200:ingarna i tisdags. Men jag kan köra på som vanligt. Enligt schemat. I tisdags var Janne och Mr. T med. Jag drog på mig spikskorna för första gången på fem år. Det känns i vaderna. Big time. Men snittet sänktes ytterligare några tiondelar. Nu 33.15.

Inga kommentarer: