måndag, oktober 05, 2020

Klassikern 70/20

De senaste veckorna har rullat på så där oroväckande bra. Alla passet sitter. Farterna finns där. Och kanske det bästa av allt. Jag kör intervallerna utomhus. Det har jag alltid haft svårt för. Ända sedan Janne och jag malde nere på Vilundavallen. Och det var ett tag sedan.

För två veckor sedan badade jag i myren. Det var kallt. Det var helt galet blött. Och givetvis, det var något enormt tungt att springa där. Men jag gjorde det. Och det fick bli årets sista myrpass. Det har blivit mycket myr i sommar och höst, vilket är väldigt bra. Skonsamt och tungt. Men nu är det slut på myrsäsongen och ett nytt block tar vid. Dags för lång backe.

Började lätt förra veckan med backen. 5x350m och tanken är att lägga på ett lopp för varje vecka. Tanken är inte att jag ska sprint upp för backen, utan i hyfsat kontrollerad fart springa upp, jogga ner och vila 30'' innan det är dags för nästa. Jag ska bli sjukt trött, men det ska inte spruta mjölksyra ur öronen.

Det andra kvalitétspasset förra veckan var 70/20. En gammal klassiker från tiden med coach Lasse. Alltså: 70'' snabbt och 20'' vila. Inte mycket till vila med andra ord. 15st var målet. 15st blev det. Farten snittade på 3.43 vilket jag är väldigt nöjd med men samtidigt lite orolig att det går för fort. Det fantastiska med 70/20 är att, om man inte kör fram och tillbaka, att det inte går att jämföra de olika loppen. Plötsligt kommer det en liten backe eller kurvor. Farterna blir lite olika och man blir inte stressad över att hinna en viss sträcka innan 70'' gått.

Den här veckan är det backe och 2x8x1' med 30'' vila. Lite snabbare lopp igen, något jag inte kört på länge så det är roligt att testa det igen. Om tre veckor är det dock dags att börja med de längre intervallerna igen och då är jag rädd för att det kommer att bli betydligt med löpband på dem. Men så länge det inte är snö och is ute så njuter jag av att kunna springa ute bland löven. 

Inga kommentarer: