måndag, mars 09, 2009

Det vill sig inte riktigt

Efter en hel veckan löpvila kändes det som att knät var bättre. Redan efter tre dagar gjorde det inte ont att gå så tankarna var relativt positiva.
Idag stack jag ut bara för att jogga några minuter. Och efter 7 minuter började det ömma i knät. En ömhet som sitter mitt på eller i knät. Svårt att få grepp om exakt vart. Men ömheten påminner om den jag hade i vänster knä i början på året.

När jag hade ont i vänster knä så vilade jag inte. Jag körde på och började samtidigt köra knästyrka med viktband kring foten. Det gick över delvis. Ömheten finns fortfarande kvar när jag trycker på en punkt på knät, men känns aldrig när jag springer.

Så planen kommande vecka är att köra på. 15-25 minuters pass. Långsamt. Och så köra knästyrkan minst en gång per dag. Så får vi se om det går över. Eftersom vägarna numera ser helt okej ut. Och isen försvunnit. Så är det inga direkta ojämnheter som gör att knät får jobba oregelbundet.

En annan teori. Som gjorde att jag tidigare haft ont i knät. Är mitt arbete. Eftersom jag ofta får sitta ner på knä när jag hjälper barnen och klä på sig så får jag tryck på knäskålen hela tiden. Ska försöka tänka på att sitta på ett annat sätt eller sitta på en bänk. Och dessutom borde det bli vår snart. Tycker jag. Så det inte behövs så mycket påklädnad.

Inga kommentarer: