söndag, september 11, 2011

Kistaloppet 2011

Trots all motivationsbrist så stod jag där igår. Startlinjen utanför Kista galleria. 10km skulle avverkas och målet var ner mot 38'. Jag tänkte innan att kapaciteten finns där. Inga tvivel alls och någon gång ska jag väl få ut det. Men förberedelserna är inte optimala, precis som alltid. Fem toalettbesök och en kräkning innan det var dags att åka till Kista. Nervositeten var total.

Men i vilket fall som helst. Efter 4km uppvärmning var kroppen i alla fall igång. Den sista havregrynsgröten höll på att komma upp när jag var på väg bort till startfållan. Placerade mig rätt långt fram och hoppades kunna hålla en jämn 3.45-fart de första 5-6km i alla fall. Då skulle jag ha lite marginal när backarna kom på slutet.

Jo visst. 3.33 på första km och så in genom gallerian. 3.29 på andra och jag insåg att jag någon km senare skulle få lida ordentligt för den öppningen. Vid fem km klev jag åt sidan. Kräktes lite och satte fart igen. Vid sex km var jag helst slut. Och vid sju km stannade jag igen. Tänkte bryta men bet ihop efter en stund och satte fart igen. På enormt tunga ben.

Det kändes som att backarna avlöste varandra nu och man fick knappt vila mellan dem. Som tur var hittade jag en medlöperska från Hässelby som jag växeldrog lite med under knappa 2km innan jag drog iväg sista 500m. Kunde ändå avsluta sista km på 3.39, kanske tack vara en brant nedförsbacke in mot mål.

Min klocka stannade på 38.28 men det var utan tiden jag stod stilla och kräktes. 39.50 blev det officiella tiden, men inte fick jag någon vindjacka för det. Kanske bara gällde tävlingsklassen. Jag sprang i motionsklassen och kom in på en sjätte plats av 555 startande. Och den placeringen och med den lagom inofficiella tiden 38.28 så får det anses som ok. Dock ska det bli en lite mer försiktig öppning nästa gång. Så kanske man inte tar slut fören vid 8km nästa gång.

Inga kommentarer: