lördag, september 05, 2009

En hel tia!

Fortfarande riktigt peppad att få gå iväg till gymmet så fort det finns möjlighet. Och det där med att köra på löpband är nog bra för vaden. Men snart måste jag nog köra ett pass ute för att se hur pass bra vaden egentligen är.

Idag stack jag iväg tidigt. Till gymmet. Upp på löpbandet och iväg. Första km går alltid långsamare eftersom bandet måste startas upp. Och så tänkte jag att jag skulle hålla ner tempot lite för att inte pressa vaden för mycket.

Första km gick på långsamma 5.37.30. Följt av 5.14.20 och 4.56.33. Vaden kändes fortfarande riktigt bra så jag provade att skruva upp tempot lite till. 4.56.33. 4.50.98. 4.51.18 och 4.47.25
Kände att jag började hitta ett lagom tempo både för benen, lungorna och inte minst vaden. Kommande två km var läskigt jämna. 4.48.12 och 4.48.12. Jämnare kan det knappast bli.

Sen sänkte jag lutningen från 1% till 0% och flöt fram på 4.41.18. Stgete kändes lätt och jag kan rulla fram i hygglig fart. I slutet tryckte jag på lite extra och fick ner km tiden till 4.26.19. Skönt att få kämpa lite.

På löpbandet har jag ett mer rullande steg och jag slipper komma upp på tårna som jag gör ute. Tror det kan göra att vaden klarar sig bättre där. Dessutom kan jag lätt kontrollera farten och se när vaden och benen tycker det räcker. Så jag fortsätter nog där ett par veckor till, tills vaden är helt bra.

Inga kommentarer: