söndag, november 16, 2008

Två funderingar

28km fick jag ihop den här veckan. Ingen direkt mängd att skryta med. Men jämfört med de senaste månaderna är det helt okej. Nu är det bara att fortsätta bygga på och hoppas att hälen håller för det också.

Efter 10km passet i onsdags kändes senan fortfarande okej. Vila på torsdagen och sen ett lite kortare pass på fredagskvällen. 6 km avverkades genom edsbergsparken och sollentunas gångvärgar. Benen och lungorna kändes pigga även under det passet.

I dag fick jag sällskap av Janne. Hans fot börjar också kännas bättre och hans pass byggs på de också. Vi körde 7 km i rösjöspåret i 4.38 fart. Men idag var det inte skönt. Benen och kroppen kändes blytung och allt var bara segt. Men positivt var i alla fall att senan kändes bra.

Nu har funderingarna för framtiden börjat dra igång. Tre veckor har nu gått ungefär där senan har känts okej. Och det på pass varannan dag och upp till 10km. Så tänkte jag fortsätta november ut. Frågan är hur det ska gå vidare sen.

Första funderingen är att fortsätta bygga på passen. 12-14km. Varannan dag. Och göra det genom december månad. Låta senan byggas upp sakta men säkert. Och låta senan belastas längre perioder.

Den andra funderingen är att börja lägga in kortare pass mellan de längre. Så det blir fler pass varje vecka. Exempelvis: 12km-vila-10km-5km-8km-vila-8km. För att se om senan klarar belastning vid fler tillfällen.

Jag har två veckor på mig att fundera på hur det ska se ut. Det jag vet säkert just nu är att det känns bra. Kroppen börjar reagera olika på passen. Nu när de börjar bli lite längre.

Inga kommentarer: