lördag, november 22, 2008

Snöpulsning

Blev tvungen att köra ett sånt där helvetiskt morgonpass idag igen. För att ens kunna hinna träna under dagen. Så efter att ha sovit i en herrans massa timmar rullade jag ur sängen och ner i träningskläderna. Träningskläderna som luktar lite lagom gott. Det har blivit en hel del pass i dem och det är dags att tvätta dem nu. Men det är inte alltid lätt att få ihop det med tvättid mellan passen.

Testade de nyare skorna idag. De som sitter lite hårdare kring hälbenet. Samtidigt är de lite hårdare i bakre sulan så jag nästan tvingas att gå upp mera på tå för att inte klampa ner på en hård sula.

Jag fick på mig allt och gick ner för trappen. Öppnade dörren och. Ja, där väntade inte det jag trodde. Det fanns inga gångvägar eller vattenpölar. I stället låg det 15cm snö. Snabbt tänkte jag om gällande dagens pass. Skogen var idén från början, men där skulle det inte vara plogat. I stället blev det gångvägar. Men snabbt insåg jag mitt misstag. Missberäkningen. Det var inte plogat någonstans. Inte på gångvägar. Inte på bilvägar. Det var 15cm snö överallt.

Till slut tog jag mig i alla fall igenom 6.2km. I riktigt långsamt tempo. SVårt att trycka på när man glider runt och får köra med höga knän. Ren snöpulsning alltså. Kändes som 12km. Men det kanske var effektiv träning utan längre belastning. Jag vet inte. I vilket fall som helst så är passet kört och det käns bra.

Senan kändes lite i början. Men jag tror det beror på ovana skor samt mycket snömodd och upptrampas så fötterna sätts ner i olika vinklar varje steg. Ömheten släppte efter 7-8' och det kändes bra efter det.

När de plogar får snön gärna ligga kvar. Det blir lite mjukare att springa på, nu när mörkret tvingar ut en på gatorna i stället för skogen. Vila i morgon och sedan pass med Janne på måndag. Ska försöka komma upp emot 35km nästa vecka. På fyra pass. Målet att kunna köra för fullt vid årsskiftet står kvar. Men jag tycker det börjar bli dags för senan att ta det där sista steget och bli helt bra nu.

Inga kommentarer: