torsdag, januari 02, 2020

Nytt år - 2020

Nu har det gått några dagar sedan julafton. Så pass många dagar att det gick och blev ett helt nytt år faktiskt. 2020. Ett år där det är dags att försöka öka mängden lite till.
För att summera de sista dagarna av året så blev det lite blandat. Någon dag där jag kände mig hängig. Någon dag där jag malde på 15km i bra fart på bandet.
Fick också in 20km skidor med en kompis. Första gången jag stod på skidor sedan Vasaloppet. Vaknade upp med sån brutal träningsvärk i höftböjarna och framsida lår så jag knappt kunde stiga upp ur sängen.

Summerar vi året. Då blir det ändå med positiva ögon. Började med att köpa två par skor med hög drop. 10mm. Tänkte att det kunde avlasta mina vader lite. Efter det har jag kunnat köra över 10 mil varje månad (utom oktober där tre sjukveckor satte stopp för det). Om det beror på skorna eller något annat, det vet jag inte.

Under året har jag också tänkt om lite gällande träningen. När jag kört backe eller långa intervaller så har jag kört det lite långsammare än tidigare. Mera åt tröskelhållet. Kanske har det också gjort att vaderna hållit lite bättre.

Under året fick jag ihop 1737.5km. Det är en ordentlig höjning från 2018 (675.7km). Målet i år var 1500km och det klarade jag. Planerar 2000km för 2020. Ingen onaturlig höjning, men det är ändå beroende av hyfsad hel kropp, både från skador och sjukdomar.

Årets första mil avverkades igår. 10km på otroligt isiga gator. Kanske ska jag investera i ett par Icebugs. Om vintrarna ska se ut så här i fortsättningen så är det kanske lika bra. Enligt vädret ska det nu vara plusgrader någon dag till innan det blir kallt några dagar. Sedan plusgrader igen. Ser ut att bli halkigt resten av månaden. Tyvärr så innebär det också att jag måste gå in och trängas med alla nyårslöften på gymmet.

Idag är det löpvila. Lika bra det. Är själv med barnen och det är isgata utanför fönstret. Lägger mig ner på mattan och kör ett FMTK pass i stället. Laddar benen för löpning i morgon.


Inga kommentarer: