tisdag, januari 14, 2020

3000-2x2000-2x1000

Jag tror att svaret på frågan i förra inlägget är nej. Ingen skriver blogg. Ingen läser blogg. Så därför kan jag egentligen lika väl fortsätta fylla i diverse träningsdagböcker i stället. Det går snabbare. Det är lättare att analysera.


Avslutningsvis ska jag kanske nämna att jag nästan flög fram i helgen. Bandpass i lördags. Tanken var 3000-2x2000-4x1000 i farterna 4.15-4.10-4.05. Vilan var jogg 4'/3'/2'.
På förhand tänkte jag att det var ett rätt tufft pass. Kanske inte farten i sig, men att hålla på så länge, det är jag inte riktigt van vid än.


Jag drog iväg. Fick tag i en band i fel rum. Tycker inte om det där stora rummet på gymmet. Luften är kass. Väggen är för nära. Men med många nyårslöften så är det bara att ta det man får. Om några veckor är det nog lugnt igen.


Den första intervallen flöt på bra. Förutom att jag insåg att bandet var sjukt felkalibrerat. Tappade nästan fem sekunder per km jämfört med vad det skulle vara enligt bandet. Vilket resulterade i att jag försökte springa ikapp det med högre hastighet än jag egentligen skulle behövt.


2x2000 gick också bra. Men sedan började kroppen ta slut. Två stycken tusingar mäktade jag med. Sedan kom den där rädslan för att bli för trött. Jag vek ner mig. Joggade ner 1.5km och stannade bandet. 17km är en okej mängd. Men jag hade nog kunnat bita ihop. Och det stör mig något enormt.


Söndag. Lugnt långpass. 18km utan konstigheter. Finns det bara gott om tid så är de passen underbara. Jag fortsätter att arbeta med att kunna hålla nere farten. Dessutom är kroppen så stel på morgonen så de första km ser nog inte vackra ut.

Inga kommentarer: