måndag, april 25, 2011

Norrlandsbesök

Sitter ute i skogen i norrland. Väskan är packad och det är snart dags att bege sig in till Umeå och till flygplatsen. Jag hatar att flyga. Det gör jag. Men ibland går det helt enkelt lättast så.

Det blev en intensiv träningsvecka där jag var tvungen att få ihop många km de första tre dagarna eftersom jag inte skulle ha möjlighet att köra så långt här uppe. Måndagen började med fina 30km på riktigt fina 2.11.51. Utan att vara helt död. Precis det jag behövde inför maran.

Lite lugnare på tisdagen för att sedan gå in på bandet och dra av 18km i 4.10-fart. Konstigt att det känns tyngre att hålla den farten på band än ute på vägarna. Passet klarades av i alla fall, utan att jag behövde slita som ett djur. Det kändes dock en del i benen, det kan jag inte sticka under stolen med.

Sen flög vi upp. Upp till den friska luften i norr och lite påskledigt. Räknade med att bli lite sjuk, som jag alltid blir när jag kan slappna av lite. Men den här gången klarade jag mig. Så fram emot lördagen så mätte jag upp en backe här i Sikeå. Backen var på lagom roliga 640m, så jag beslöt mig för att korta ner den lite. Till knappa 400m. 1.13, 1.18, 1.16 och 1.17 gick loppen på och gav en hastighet mellan 3.08 och 3.22/km)

Den såg inte allt för hemsk ut. Men nu, när jag kört den så vet jag. Den var vidrig. Benen gjorde så ont och det kändes som ett 800m upplopp. Jag stod stilla men tog i allt vad jag kunde. Mjölksyran sprutade ur öronen och efter fyra lopp så hukade jag mig fram och kräktes på toppen av backen. Långsamt och stapplande joggade jag hem och kräktes lite till bakom bilen. Jag vet i alla fall att jag tog i ordentligt.

Veckan summerades på söndagen med fina 100km på sex pass. Och nu återstår det bara en hård vecka på 120km (sju pass) innan det börjar trappas ner lite inför 28:e maj. dagen D.

1 kommentar:

Mr T sa...

Att springa på band är en speciell konst. Krävs lite annorlunda teknik och har man inte den blir det ju tyngre i höga farter ;)