tisdag, november 08, 2011

Ännu ett avbrutet intervallpass

Återigen viker jag ner mig när det börjar bli jobbigt. På programmet stod det ett kort snabbt lopp. 3000m i 3.20-fart. Hade det varit förra vintern, när jag drog av 9st tusingar på ett snitt under 3.20 så hade det inte varit några problem. Men så är det inte nu.

Efter 5km uppvärmning drog jag upp bandet till 3.20/km och började sträcka ut steget. Första tusingen flöt på fint. Men efter 1,5km började det bli snabbt och farten var märkbart hög. Och bara ett tiotal meter innan den slog över till 2km så bestämde jag mig för att stanna efter 2km. Något som ag ångrade bara 15sekunder senare.

Jag blev rädd. Jag trodde inte jag skulle orka och att sänka farten till 3.30/km skulle vara ett nederlag. Men att bryta skulle då vara ett mindre nederlag?? I vilket fall som helst. Där stod jag. Med 2km i 3.20-fart. I stället för 3km. Och är ruskigt besviken. Jag hade nog orkat. Jo, det är jag ganska säker på. Om inte så hade jag kunnat dra ner farten lite till 3-25-3.30. Fan!

Inga kommentarer: